Tuesday, October 18, 2011

jom belajar Kapa-O-Pango

Silap besar aku kat NZ tahun ni...
Piala Dunia Ragbi 2011..
yang biasanya setiap lelaki yang anggap dirinya lelaki...
memang akan takjub dengan peristiwa ini...

All Blacks, one of the teams from the RWC2011...
representing NZ's team...
is world famous with their proud HAKA; a warrior dance from the Maoris...

most of the rugby fans know KA MATE...
one of the famous war dance performed by The All Blacks...
especially before the match started...

tapi, aku baru tahu (tak la baru sangat, lama dah tahu) yang ada haka versi baru...
after the Ka Mate...Kapa O Pango....
which means TEAM IN BLACKS...

Ni Kapa O Pango yang paling baru;



meh...aku ajar korang serba sedikit bahasa Maori, this is the lyric from the Kapa O Pango chant;

Taringa whakarongo!
Kia rite! Kia rite! Kia mau!
Hi!

Ki-a whaka-whenua au i a-hau! 1
Hi! Au-e, Hi! 
Ko Aotearoa e ngu-ngu-ru nei! 2
Au, Au, Au-ë Ha!
Ko kapa o pango e ngu-ngu-ru nei!
Au, Au, Au-ë Ha!
I ahaha!3
Ka tū te ihi-ihi 4
Ka tū te wana-wana.
Ki runga ki te rangi 5
E tū iho nei
E tū iho nei. Hi!

Ponga rä! 
6
Kapa o Pango,
Au-e, Hi!

Ponga rä!
Kapa o Pango,
Au-ë, Hi!
HA!!!



amacam?rasa semangat tak?hahaha...
bagi player-player All Blacks ni...
haka ni macam tolong mereka untuk dapatkan inner spirit lah...
untuk "bertarung" which means dalam game ragbi ni...


meh, aku bagi makna dia sekali;


Listen up now!
Get ready! Line up! Hold fast! 

Let me be one with the land!

New Zealand is rumbling here!

The team in black is rumbling here!


Face up to the fear
Fight the terror
To the sky above
Fight up there,
high up there. Yeah!

Our shadows fall!
Team in Black!
Yeah!

Silver Fern!
Team in Black!
Yeah!
HAHH!



ha...faham dah apa yang aku maksudkan?
ini sekadar budaya sahaja...
bukan bermaksud ketuhanan...
tapi dalam konteks orang Maori, tuhan-tuhan mereka mewakili apa yang ada dalam alam sekeliling mereka...
kalau aku nak kupas kat sini...
agak panjang gak la...hahha


so, itu sahaja...
sekadar untuk senggama minda...


GO THE ALL BLACKS!

2 comments:

NIA said...

GO ALL BLACKS!*semangat membara nak conteng muka*

SANGkuRIANG said...

kan?hahaha
aku pon jadi semangat nak menghafal si haka ni...hahaha..

tapi bagaimana pula dengan esaimen?hahhaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...