Wednesday, August 17, 2011

Pesan Mak aku: part 1

salam ramadhan untuk semua...

mulai beberapa entri daripada sekarang, aku nak cite pasal pesanan-pesanan yang sering aku dengar daripada bonda kesayangan aku yang aku panggil MAK...

orang dewasa macam mak aku ni, biasa lah, makan garam dulu daripada kita..
jadi banyak la mereka punye pesanan-pesanan...
yang aku rasa semuanya berguna untuk kehidupan kita sehari-hari...
termasuklah petua-pemuda yang kerap di titip pada aku setiap hari...

wokeyh...yang pertama...

PESAN MAK AKU; sekali air bah, sekali pantai berubah...sama lah macam orang...sekali mereka nak berubah, tak kira masa, berubahlah mereka...

pesanan ni baru je aku dengar beberapa bulan lepas...
cerita pasal adik aku yang murah hati...
dia selalu ringan tangan nak bagi apa yang dia ada untuk bantu orang lain gembira...

jadi, mak aku cakap;

"memang dia nak bagi aku duit pon tiap-tiap bulan, tapi aku tak harap sangat, aku kesian ngan dia (adik aku)...nak guna duit jugak...mak rilek je~~"

"kalau dia nak bagi, mak ambik, kalau dia tak de duit, mak xksah...ye la...orang macam pantai toi...sekali air bah, sekali dia berubah..."

so, buat la ingatan untuk kita...
untuk konteks yang pertama;
jangan lah kita terlalu mengharap sangat perkara yang belum tentu sahihnya...
mana tahu, lain yang di tunggu dan di harapkan, lain yang kita dapat...
penghujungya, kita yang kecewa...
kan haru jadinya...

untuk konteks yang kedua;
jangan fikirkan seseorang itu sudah tidak boleh di bentuk lagi...
walaupun mereka sudah menjadi buluh yang bengkok...
tak mungkin mereka tak boleh jadi perabot yang bermutu...
kalian paham kan?
jangan terlalu skeptikal terhadap seseorang...
bila-bila masa saja beliau boleh menjadi baik/jahat, kalau itu yang Allah takdirkan..

woryte...
tak banyak...

jumpa lagi dengan pesanan-pesanan mak aku yang lain...

salam~ciao~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...